15 Sep 2013

Homework! Homework! Homework!

Assalamulaikum. 
Hye. Hallo! Haha 
Dh lma kn aq x update laman ni. rindu pulakk. maklum la. org tgh belajar. nk bt mcm mna. kui kui kui.
Aduss homework aq x siap lg nie. dh la esok mau balek da. haiyoo.. hafizah wake up wake up. aq lena ke ap nie. aq kena siapkn keja skolah bm. kena salin nota. hushh.. nseb baek salin nota jer. esok aq balek sana mcm besa la .. sebelum pkul 6.00.. hehe..
kena bt folio geo pulak tu. folio tu cikgu nk bln 10.. ap pown inshaa Allah aq nk kena siapkn awal awal. aq malas la bt keja last last minit. serabut kepala oo bt keja last last minit.folio tu pasal kesan pembandaran dan perkembangan sistem pengangkutan terhadap alam sekitar di kawasan kajian. terbaek la punya tajuk.. x la susah x la senang. inshaa Allah aq boleyh bt.. chaiyokk chaiyokk. =,=''.

ok la. that's all from me. Assalamualaikum . :)

7 Aug 2013

Selamat Hali Laya! ^^

Membeli diesel di kedai Ah Seng,
Untuk diisi di dalam pelita,

 Baik si skema mahupun samseng,
Mohon ampun maaf dipinta.

Selamat Hari Raya untuk semua rakan rakan,saudara mara yang mengenali saya nie. Raya nie jngn lupa mai rumah. Tpy aq rasa semakin lma raya semakin x best. Aq pown semakin lama semakin membesar(xkn mengecik kowt).. Dlu,time aq kecik kecik, lepas sembahyang raya(aq x p la,kecik g kowt..xkn nk p).aq akn bersalam salamn]an ngn semua ahli saudara mara aq.then kmi akn adakan snapshot. woowt.mmg terbaek la. ''whole family frame''...lepastu, aq,adek adek aq ngn sepupu sekerabat aq akn p setiap rumah org kt kg maktok aq belah abah(kt kepala batas)..kmi mix ap lg. kmi minx duit raya la. lai lai lai,makcik pakcik,nanak duwit laya.. kmi akn berpecah. duaorg p sna, 3org p sini. ha?bila matahari pown dh nk menyapa,kmi pown ap lg. balek rmh maktok la. kmi pown hambat la kuih raya yg tersedia kt atas meja. tpy aq x la. most,sepupu laki aq la yg dowk hambat banyak..(huish.aq dh lapar lemang da nie). yumm yumm.x pa xpa. esok aq mkn puas puas. esok aq raya kt rumah maktok belah abah. naseb baek kt area penang nie ja. Taon nie, family aq pakai baju raya tema bebas. ''no theme colour this year''..aq ngn adek aq yg 2 tu pakai baju corak yg sama. cuma adik aq yg ke3 tu kain dy corak berbeza sket. esok aq akn pakai baju kaler biru, then adek aq yg ke2 tu,warna merah bata(cantekk kowt warna dy) n adek aq pulak yg ke3 tu,warna campuq(mcm mcm ad)..adek aq yg third ngn second last tu,depa pakai pakai warna hijau. cantek cantekk belaka nohh baju depa. ade aq yg laki tu pulak..bersampin ngn baju melatu emas...wooow!.. mama abah? ha? ad la..rahsia baju diorg..
that's all from me. Assalamualaikum. Raya lek lok. Ikhlas dari saya, penggemar lontong(wajib mkn,tiap tiap taon)





<

5 Aug 2013

Birthday Aku?

Assalamualaikum_____^^
Hari nie secara rasminy aq dh jadi budak form 2..



today is my birthday..yippi..lpas mangkit tdo jer aq trus on lappy. menjadi kebiasaan aku. aq on fb, on burung twitter tu. n then,semestiny aq on blog aq ni la. pas2.. aq dowk balas comment ngn yasmin pulakk..hahha..kmi dua guna bahasa I..bahasa yang ditubuhkan oelh geng kami sendiri. mcm mcm bahasa kami guna. haha. lawak ngt aih. ^^..purposely hny tuk suka suka ja. tidak ditujukan kepada mna mna pihak nah. smbil smbil tu aq try la download gambar yg best best. hobi aq nie suka download gambar. haha. dh trbiasa nk bt mcm mna g. uish uish aq da lari tajuk da nihh.. tu la vroom vroom sampai mna hala da nie..back to the tajuk...birthday aq taon nie..hny org wish saja kt aq..x de hadiah taon nie..xpy nevermind..aq x kisah

sangat. taon lpas wak2 birthday aq kemain,puny manyak oo makanan, iskiskisk.. tpy alhamdulillah. habes jugak mknn tu aq mkn. haha. maw x ny ad bg 1 kotak ayaq dutchlady,biskut lexus la (biskut tuh aq suka gila)..pas2 ad kawan aq nie dari kelas sebelah dy bg bear kt aq. bear hello kitty..comeyy..sampai sekarang bear tu maseh aq jaga.



lebih kurang mcm nie la bear hello kitty tu. okeyh la. smpat takat nie saja lah k. Assalamulaikum.

Detective Conan




Assalamualaikum. Heyyloo! Nie la cerita kartun yang aq suka tengok. Detective Conan. komik dy pown boleyh tahan jugak aq layan. Not bad la. Best. Conan Edogawa. Woww. haha. sapa la yg cipta kartun nie x taw.  cerita dy mcm ad unsur unsur saspen. nie yg buat aq suka tgk cerita kartun nie.
 

4 Aug 2013

kakak dormmmMMM

Assalamualaikum. Heyyyllo!
Ary nie aq nak tulis pasal kak dorm aq form 5 taon lepas. nma dy Alia' Syaqirah. org panggil Alia' ja.
kak Alia' nie taon lpas ketua dorm aq. dy nie tegas. aq nie jdi brdisiplin jugak la sket taon lepas. ye la,taon lpas aq baru f1. ad la rasa tkowt2 sket. bhahaha.




excited jumpa gmbar nie. hohoXD..yg pakai tudung pink tu la kak Alia'. yg sebelah kak Alia' tu sista kak Alia'...comeyy en dua  adek beradik..
Hurm..? tu ja lah nk tulis. aq x dk ideae dh nie. fuhh...tata :) Assalamualaikum.





3 Aug 2013

Raya Raya Raya!

hari nie ramadhan yg ke 27 dh. jd ad 4 hari lg la nk raya. yahuuu!raya...
huuh. sabar sabar. raya pertama raya kt penang nie ja. raya keempat baru aq sefamily out of penang and drive to perlis.. raya ketifa tuh ad kenduri syu. syu kahwin . wow. siap pakai suit pengntin g mesti nmpak lawa punya aih. kelmarin mama ambek dlm pkul 3 lebih. lepas2 aq mama ngn izzati pegi kiosk. yg mahabbah tu la. kami p nk tukar baju aq. baju raya taon nie. lepas2 dlm pkul berapa nth baru la kami balek.
lepas balek. aq rehat2kn bdn aq. ya la. letih bhaii.. tpy x taw la eden bt ap smpai letih thp centu skali. ish ish ish.*gelengkepala*.

Mlm tu pulak aq try kejap baju raya yg kena pakai wak2 kenduri syu tu. not bad la. cantekk. 
kasut pown aq try. tpy aq puny kasut simple simple saja. x ngeban ngeban sangat.
kasut adik aq lawa. wedges punya. tinggi la jugak. xpy x setinggi kasut teacher tuttt. hehe. ap pown teacher Ida selalu nmpak cantekk. wooww. like gorgeous gitu. muahehehe.. 
smpai takat nie dh la. aq dh kehabisan idea mau tulis. tratratatata ^^

2 Aug 2013

Kisah sedih seorang anak

            Assalamualaikum. 
 Mari kita baca kisah sedih seorang anak kecil bernama yusri yang ditinggalkan ibunya.
20 tahun yang lalu saya melahirkan seorang bayi laki-laki, wajahnya comel tetapi nampak bodoh. Ali, suamiku memberinya nama Yusri. Semakin lama semakin nampak jelas bahawa anak ini sedikit terkebelakang. Saya berniat mahu memberikannya kepada orang lain sahaja supaya dijadikan budak atau pelayan bila besar nanti. Namun Ali mencegah niat buruk itu. Akhirnya terpaksa saya membesarkannya juga.

kisah anak kecil

27 Jul 2013

Kunci Kebahagiaan

Take this as ur note!

 

Ilmu itu kunci hidup :)




Imam Abdullah bin 'Alawi al Haddad pernah mengatakan :
"Bertanya itu adalah kunci yang dapat menyampaikan seseorang kepada makna-makna ilmu dan rahsia-rahsia ghaib yang ada di dalam dada dan hati. Sepertimana seseorang tidak akan dapat menjumpai barang-barang dan harta benda yang berharga di dalam rumah kecuali dengan menggunakan kunci yang diperbuat daripada besi dan kayu. Demikianlah pula seseorang tidak akan dapat sampai kepada ilmu dan pengetahuan yang ada pada ulama, tetapi dengan pertanyaan-pertanyaan yang ditujukan untuk mengambil manfaat yang disertai dengan kesungguhan, keinginan dan adab yang baik"

(Manhaj As Sawi, Syarh Usul at-Toriq as Saadah al Ba'lawi).

Muhammad bin Sirin dan Malik bin Anas mengatakan "Ilmu adalah agama maka lihatlah dengan siapa kamu sekalian menimba ilmu." - Ustaz Ahmad Lutfi Abdul Wahab Al Linggi, Majalah Q & A, m/s 31, Bil 01


Apabila gambar bercerita :) hehe





Hehehe ! =D

Bonggol Unta !


Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda,

"dua golongan daripada ahli neraka yang belum pernah aku melihatnya (wujud) iaitu kaum yang bersama mereka itu cemeti-cemeti seperti ekor lemmbu memukul manusia dan kaum wanita yang berpakaian tetapi telanjang. Mereka itu mengajak manusia menjauhi perintah Allah dan mereka sendiri menjauhi perintah Allah. Kepala mereka seakan-akan bonggol-bonggol unta yang senget. Mereka (dua golongan) ini tidak akan masuk ke syurga dan tidak pula mendapat baunya, sedangkan baunya dapat dihidu dari jarak sekian dan sekian."
[HR Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dalam al-Kubra, dan al-Tabrani dalam Mukjam al-Awsat]

Tip kawal marah :)


Sleep Well..

Remember!

Jom Berhijrah ! :)

Adab-adab?


Watch this!

http://www.youtube.com/watch?v=8G-nX5qaQQ0

19 Jul 2013

Hukum Memakai Gelang Kaki Tanpa Loceng

Berdasarkan firman Allah di atas ini, jelas bagi setiap wanita tentang tatacara berpakaian yang dituntut di dalam Islam. Malah wanita tidak dibenarkan berjalan secara berhentak-hentak kaki kerena ia mampu menarik perhatian orang lain yang bukan mahramnya. Ini juga dapat menimbulkan fitnah buatnya.

Perlu diketahui bagi sekelian wanita yang cintakan Islam yang memakai kasut bertumit, apabila mereka berjalan ia akan mengeluarkan bunyi yang kuat, ini juga boleh menarik perhatian dan minat orang yang bukan mahram terutamanya lelaki. Perkara ini juga boleh digolongkan dalam larangan Allah akan wanita yang berjalan dengan hentak-hentak kaki dan mengeluarkan bunyi.

Begitu juga bagi wanita yang memakai gelang kaki berloceng, bila berjalan ia dapat menghasilkan bunyi gelang dan perbuatan ini juga sangat dilarang di dalam Islam. Tegahan ini telah dibuatkan di dalam Kitab Bahrul Mazi memakai loceng adalah ditegah oleh syarak kerana bunyi loceng itu menyebabkan tiada malaikat Rahmat mendekatinya. Penegasan ini berdasarkan kepada Hadis Rasulullah yang bermaksud :

“Tiada menyertai malaikat Rahmat bersama jamaah (kumpulan) yang ada di dalamnya anjing dan loceng” (Riwayat Tarmizi)

Penegasan ini juga termasuk loceng yang terdapat digelang kaki dan juga loceng yang terdapat dipergelangan tangan. Bagi sesiapa yang melakukannya, maka lebih baik bertaubat dan meninggalkan perbuatan tersebut.

Ini akan merugikan kita semua. Kalau ada wanita yang memakai gelang kaki tanpa ada loceng, ini tidak menjadi masalah dan perbuatan tersebut adalah harus, kerena ia tidak dapat menarik perhatian orang lain, tambah lagi gelang kakinya disembunyikan disebalik pakaiannya.

Semuanya bergantung kepada niatnya, kalau ia pakai untuk menarik perhatian orang yang bukan mahram akan perhiasan yang dipakai olehnya, maka ia boleh mendatangkan dosa dan maksiat. Kadang-kadang setengah wanita mereka memakai atas sebab keinginan kekasih lelaki mereka atas alasan apabila mereka pakai akan lebih menarik dan cantik.

Tidak menjadi masalah kalau perbuatan tersebut disebabkan suruhan suami. Secara logiknya, kebanyakkan wanita yang memakai gelang kaki, tidak menutup aurat kaki dengan memakai stokin atau seumpamanya.

Mungkin disebabkan sukar kerana gelang tidak dapat dimasukkan ke dalam stoken atau takut orang lain tidak nampak. Kalau begini punya persepsi, maka sudah pasti ia menjadi dosa. – ustaznoramin


Hukum memakai bulu mata palsu

Pemakaian bulu mata palsu adalah HARAM selaras dengan Hadis Nabi mengenai pengharaman pemakaian rambut palsu:
“ Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan meminta rambutnya disambung .” (Shahih al-Bukhari, no: 5934)

Apa-apa perbuatan berhias diri dengan melampau maka ia DIHARAMKAN dalam Islam.
Pemakaian maskara adalah harus selagi mana ia tidak merubah wajah yang sebenar dan bahan yang digunakan tidak mengandungi unsur syubhah dan tidak kalis air . Ini dibimbangi ketika mengambil wudhuk air itu tidak rata ke anggota wudhuk .
Sesungguhnya tabarruj atau pemakai perhiasan yang berlebihan itu adalah amalan ZAMAN KAFIR JAHILIYYAH .

Hijab is not just an outfit

Don't you fear



Salam Ramadhan :)

World!!

Allah The Great

  • If you feel confused when you need to take a decision, ask ALLAH to guide you to the right choice & don't stress yourself. ALLAH knows best. 

  •  Be thankful for your good health because you can't buy it nor does it come gift wrapped in a box. Say Alhamdulillah :)

#islam #pray

For happiness one needs security, but joy can spring like a flower even from the cliffs of despair.

13 Jul 2013

Hari Guru


Yasmin Farhanah a.k.a l.joe, Yusizzatul Izzah(Izzah), Siti Qurratulaini(Qurrat),Nur Aimi Hazwani a.k.a Amey, Saidatul Waheeda(Waheeda), Nur Afiqah(Afiqah) dan sya la tu. hehe. Hafizah
                     

                                                      that was Syamim!!

Amey! ^^














hye!
it's me Hafizah and Afiqah ....gmbar nie sapa ntah tangkap waktu Hari Guru  ....